Dia Mundial de l’Educació Ambiental

L’expressió educació ambiental ha estat definida de formes diferents: com un procés d’aprenentatge, una disciplina acadèmica, un corrent de pensament i acció o, fins i tot, com una manera de fer. Possiblement, cadascuna de les definicions proposades al llarg de la història de l’educació ambiental conté una bona part d’encert i algunes mancances.

Cronològicament, l’educació ambiental es comença a gestar al voltant dels anys seixanta i setanta del segle xx. Encara que hi ha alguns precedents, majoritàriament es considera que la primera recomanació a escala internacional on es manifesta la necessitat d’utilitzar l’eina educativa com a resposta a la problemàtica ambiental és la Declaració sobre el Medi Humà, document final de la Conferència de les Nacions Unides sobre el Medi Humà, (Estocolm, 1972).

Aquesta declaració és el punt de partida de tot un seguit de conferències, reunions i programes que intenten desenvolupar i definir el concepte d’educació ambiental. De totes aquestes, la que possiblement ha definit més clarament els objectius de l’educació ambiental ha estat el Seminari Internacional d’Educació Ambiental (Belgrad, 1975), les conclusions del qual es coneixen com la Carta de Belgrad: document que planteja com a fita principal millorar les relacions ecològiques, incloent-hi les dels humans amb la natura i entre ells. El document proposa com a objectiu de l’educació ambiental que la població mundial prengui consciència del medi ambient i s’interessi pels problemes que s’hi relacionen, i que compti amb els coneixements, les actituds, les aptituds, la motivació i el desig necessaris per treballar individualment i col·lectivament en la recerca de solucions als problemes actuals i per prevenir els que puguin aparèixer d’ara endavant.

No obstant, la definició més estesa d’educació ambiental es va establir en el Congrés Internacional d’Educació i Formació sobre Medi Ambient, que va tenir lloc a Moscou el 1987:

 

“L’educació ambiental és un procés permanent en el qual els individus i les comunitats

prenen consciència del seu medi i aprenen els coneixements, els valors, les destreses,

l’experiència i, també, la determinació que els capaciten per actuar, individualment i

col·lectivament, en la resolució dels problemes ambientals presents i futurs.”

 

Declaració del II Congrés Nacional d’Educació Ambiental

Formulari d’adhesió a la Declaració del II Congrés Nacional d’Educació Ambiental

Date

26|01|23
Expired!

Time

All Day

Publica un comentari